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ÉS BARCELONA UNA ‘HAPPY CITY’? [es-cat]| Laia Bonet

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26-4-2011 334.low.portadaAristóteles, en la  Ética a Nicòmac , sostenía que la felicidad era la finalidad última del ser humano. Sin embargo, esta felicidad, para el filósofo, sólo era posible si estábamos organizados en una polis, en una ciudad. La palabra «felicidad» fue cayendo en desuso como objetivo y finalidad. Se empezó a hablar menos de ella en filosofía y desapareció casi del todo del espacio político. Este último punto se confirmó hace algunos años con una investigación del profesor Miguel Rebollo, quien, después de analizar el contenido semántico de una infinidad de textos políticos, concluyó que el término «felicidad» había sido desterrada del léxico de políticos y de intelectuales.

Desde hace un tiempo, el concepto ha vuelto a reaparecer. En la década de los 70 irrumpió, entre el desprecio y la burla general, cuándo Jigme Singye Wangchuck (rey de Bután) sustituyó la medida del Producto Interior Sucio (PIB) por la de la Felicidad Nacional Sucia (FNB), un nuevo indicador que contemplaba, entre otras cosas, el desarrollo espiritual, los valores culturales y la sostenibilidad de la vida en Bután. Pero aquella visión exótica dio a una sistemática investigación de nuevos indicadores para la gestión de la cosa pública. Tiempo después, empezaron a aparecer, en todo el mundo, índices y sistemas de medida que incorporaban el bienestar y la felicidad de los ciudadanos y complementaban los indicadores de producción económica. Así fue como conocimos el World Happiness Report, de las Naciones Unidas, y el  Happy Planet Index, de la New Economics Foundation.

Estos nuevos sistemas valoran, entre otros cosas, la esperanza de vida, la impronta ecológica, la generosidad y la libertad para tomar decisiones. Para el World Happiness Report, los países más felices son Suiza, Noruega y Dinamarca, mientras que el podio del Happy Planet Index está ocupado por Costa Rica, Vietnam y Colombia. En Latinoamérica, la preocupación por la felicidad emergió en forma de constituciones y ministerios, como Venezuela, recientemente. Ecuador y Bolivia han incorporado a sus nuevas constituciones un concepto similar: el del «Buen Vivir» (Sumak kawsay, en kichwa), una filosofía de raíz indígena que busca el equilibrio y la armonía entre el desarrollo humano y la naturaleza.

Una experiencia más local (y cercana) es la del proyecto Happy City, surgido en Bristol, Gran Bretaña, ciudad que recientemente ha sido designada también como la Capital Verde Europea 2015Happy City publica informes anuales en que mide la felicidad de los habitantes de Bristol, introduciendo indicadores como la satisfacción con la vida, los equipamientos sociales y culturales, el acceso a parques e instalaciones deportivas o la movilidad urbana. Con estos indicadores, ¿sería hoy Barcelona una polis que nos hace felices? ¿Es Barcelona una “happy city”?

No sólo Bristol es considerada una ciudad feliz, sino que otras muchas ciudades en todo el mundo están impulsando diseños urbanos que mejoran notablemente el bienestar de sus habitantes. Se trata del urbanismo al servicio de la felicidad colectiva. Una iniciativa que, desde el año 2000, reconoce el Premio Europeo del Espacio Público Urbano, un certamen que, con el apoyo del Programa de Cultura de la Unión Europea, premiaba las obras públicas que contemplan el carácter relacional de los espacios urbanos. No es un premio netament arquitectónico, sino que contempla la dimensión política y social de la ciudad y de sus instalaciones.

El urbanista canadiense Charles Montgomery recoge todas estas experiencias en su último libro, Happy City (2013). Montgomery, después de analizar un buen número de ciudades, concluye que «las ciudades tienen que ser consideradas como algo más que los motores de riqueza […]. Tienen que ser vistas como sistemas con el objetivo de mejorar el bienestar humano». Y una mejora del bienestar no afecta únicamente y exclusiva la calidad de la vida cotidiana, sino que también redunda en nuestra salud física y emocional. El año pasado, en Barcelona, en un encuentro impulsado por el Centro de Investigación en Epidemiología Ambiental (CREAL) (que tiene como objetivo evaluar e identificar medidas para determinar la capacidad de los espacios verdes públicos para dar respuesta a los problemas de salud de la población), se acreditó, con solvencia, la íntima relación entre la salud pública y la planificación urbanística.

Barcelona se enfrenta a enormes desafíos. Sus éxitos pueden desbordarla y distorsionarla, generando fracturas y esguinces que el actual alcalde, Xavier Trias, pretende ignorar o minimizar. Y, al mismo tiempo, los beneficios de su éxito no son redistribuidos con la equidad y descentralización necesarias porque la felicidad sea justa y sostenible. Es decir, de todos. La desigualdad crece mientras, paradójicamente, las oportunidades de negocio , la privatización del espacio público o la dualidad de servicios y expectativas de desarrollo vital, social y emocional dibujan una ciudad a dos velocidades. Hay alternativa. Empezamos por un nuevo concepto de urbanismo que favorezca la sociabilidad, el encuentro, y la salud mental y física de los ciudadanos, en todos sus barrios. Sólo si trabajamos por la felicidad social favoreceremos que la individual sea sostenible, segura y … posible. ¿Es Barcelona una “happy city”? Sí, pero sólo para algunos.

Laia Bonet, 2014

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ÉS BARCELONA UNA ‘HAPPY CITY’? [cat]

Aristòtil, a la seva Ètica a Nicòmac, sostenia que la felicitat era la finalitat última de l’ésser humà. No obstant això, aquesta felicitat, per al filòsof, només era possible si estàvem organitzats en una polis, en una ciutat. La paraula «felicitat» va anar caient en desús com a objectiu i finalitat. Es va començar a parlar menys d’ella en filosofia i va desaparèixer gairebé del tot de l’espai polític. Aquest darrer punt va confirmar-se fa alguns anys amb una investigació del professor Miguel Rebollo, qui, després d’analitzar el contingut semàntic d’una infinitat de textos polítics, va concloure que el terme «felicitat» havia estat desterrat del lèxic de polítics i d’intel·lectuals.

Des de fa un temps però, el concepte ha tornat a reaparèixer. A la dècada dels 70 va irrompre, entre el menyspreu i la burla general, quan Jigme Singye Wangchuck (rei de Bhutan) va substituir la mesura del Producte Interior Brut (PIB) per la de la Felicitat Nacional Bruta (FNB), un nou indicador que contemplava, entre altres coses, el desenvolupament espiritual, els valors culturals i la sostenibilitat de la vida a Bhutan. Però aquella visió exòtica va donar pas a una sistemàtica recerca de nous indicadors per a la gestió de la cosa pública. Temps després, van començar a aparèixer, arreu del món, índexs i sistemes de mesura que incorporaven el benestar i la felicitat dels ciutadans i complementaven els indicadors de producció econòmica. Així va ser com vam conèixer elWorld Happiness Report, de les Nacions Unides, i el Happy Planet Index, de la New Economics Foundation.

Aquests nous sistemes valoren, entre d’altres coses, l’esperança de vida, l’empremta ecològica, la generositat i la llibertat per prendre decisions. Per al World Happiness Report, els països més feliços són Suïssa, Noruega i Dinamarca, mentre que el podi delHappy Planet Index està ocupat per Costa Rica, Vietnam i Colòmbia. A Llatinoamèrica, la preocupació per la felicitat va emergir en forma de constitucions i ministeris, com a Veneçuela, recentment. Equador i Bolívia han incorporat a les seves noves constitucions un concepte similar: el del «Bon Viure» (Sumak kawsay, en kichwa), una filosofia d’arrel indígena que busca l’equilibri i l’harmonia entre el desenvolupament humà i la natura.

Una experiència més local (i propera) és la del projecte Happy City, sorgit a Bristol, Gran Bretanya, ciutat que recentment ha estat designada també com la Capital Verda Europea 2015Happy City publica informes anuals en què mesura la felicitat dels habitants de Bristol, tot introduint indicadors com la satisfacció amb la vida, els equipaments socials i culturals, l’accés a parcs i instal·lacions esportives o la mobilitat urbana. Amb aquests indicadors, seria avui Barcelona una polis que ens fa feliços? És Barcelona una “happy city”?

No només Bristol és considerada una ciutat feliç, sinó que moltes altres ciutats arreu del món estan impulsant dissenys urbans que milloren notablement el benestar dels seus habitants. Es tracta de l’urbanisme al servei de la felicitat col·lectiva. Una iniciativa que, des de l’any 2000, reconeix el Premi Europeu de l’Espai Públic Urbà, un certamen que, amb el suport del Programa de Cultura de la Unió Europea, premia les obres públiques que contemplen el caràcter relacional dels espais urbans. No és un premi netament arquitectònic, sinó que contempla la dimensió política i social de la ciutat i de les seves instal·lacions.

L’urbanista canadenc Charles Montgomery recull totes aquestes experiències en el seu últim llibre, Happy City (2013). Montgomery, després d’analitzar un bon nombre de ciutats, conclou que «les ciutats han de ser considerades com alguna cosa més que els motors de riquesa […]. Han de ser vistes com a sistemes amb l’objectiu de millorar el benestar humà». I una millora del benestar no afecta únicament i exclusiva la qualitat de la vida quotidiana, sinó que també redunda en la nostra salut física i emocional. L’any passat, a Barcelona, en una trobada impulsada pel Centre de Recerca en Epidemiologia Ambiental (CREAL) (que té com a objectiu avaluar i identificar mesures per determinar la capacitat dels espais verds públics per donar resposta als problemes de salut de la població), es va acreditar, amb solvència, l’íntima relació entre la salut pública i la planificació urbanística.

Barcelona s’enfronta a enormes desafiaments. Els seus èxits poden desbordar-la i distorsionar-la, tot generant fractures i esquinços que l’alcalde, Xavier Trias, pretén ignorar o minimitzar. I, al mateix temps, els beneficis del seu èxit no són redistribuïts amb l’equitat i descentralització necessàries perquè la felicitat sigui justa i sostenible. És a dir, de tots. La desigualtat creix mentre, paradoxalment, les oportunitats de negoci, la privatització de l’espai públic o la dualitat de serveis i expectatives de desenvolupament vital, social i emocional dibuixen una ciutat a dues velocitats. Hi ha alternativa. Comencemper un nou concepte d’urbanisme que afavoreixi la sociabilitat, la trobada, i la salut mental i física dels ciutadans, en tots els seus barris. Només si treballem per la felicitat social afavorirem que la individual sigui sostenible, segura i … possible. És Barcelona una “happy city”? Sí, però només per a alguns.

Laia Bonet, 2014

Aquest artícle va ser publicat el 13 d’Agost del 2014 al blog personal de la Laia Bonet “Laiabonet.cat”

About Laia Bonet

Jurista. Professora de Dret Administratiu (UPF) i de Dret de la Comunicació i Introduction to Law (URL). Secretària del Govern de la Generalitat de Catalunya (2007-2010) i diputada i portaveu adjunta del socialista al Parlament de Catalunya (2010-2012). Candidata a les primàries per a l’elecció del candidat/a socialista a l’Ajuntament de Barcelona (2014).

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